9e BioVitaal congres
woensdag 10 november 2010
In het kader van uitwisseling van wetenschappelijke inzichten nodigt BioVitaal u graag weer uit voor ons 9e congres. Omdat BioVitaal in 2011 tien jaar bestaat, hopen wij van dit congres een extra leerzame en gezellige dag te maken. Bij diverse beroepsorganisaties is een aanvraag voor accreditatie voor bijscholing ingediend. Ons 9e congres zal plaatsvinden op zaterdag 5 februari 2011 in Congrescentrum Reehorst te Ede. De tijdsduur van het congres is van 09.30 tot 16.30. Bij diverse beroepsorganisaties is accreditatie voor bijscholing aangevraagd. Medische beroepsbeoefenaars kunnen zich per fax (0317–31.96.53) of e-mail (info@biovitaal.nl) bij ons aanmelden voor dit congres. De sprekers en thema’s van dit 9e congres zullen zijn:
Ir. Vincent van Beelen:
Vakgroep Toxicologie
Wageningen Universiteit
“Chemopreventie door lange keten omega-3 vetzuren”
Na een studie Moleculaire Wetenschappen aan de Wageningen Universiteit heeft Vincent van Beelen promotieonderzoek gedaan naar de chemopreventieve werking van omega-3-rijke vis- en algenolie in de dikke darm in het kader van het Centre of Human Nutrigenomics (Wageningen Universiteit, Leerstoelgroep Toxicologie). Hierna volgde een postdoctorale positie in repro-toxicogenomics aan het R.I.V.M. Er zijn epidemiologische en klinische bewijzen dat omega-3 vetzuren beschermen tegen het ontstaan en ontwikkelen van diverse soorten kanker. Echter de manier waarop deze omega-3 vetzuren chemopreventief in het lichaam werken was onbekend. Na in vitro en in vivo studies waarbij specifiek gekeken werd naar de dikke darm, kwam aan het licht dat geoxideerde omega-3 vetzuren de genexpressie van detoxificerende enzymen kunnen verhogen, waardoor binnen de cel een hogere mate van paraatheid aanwezig is om potentiële carcinogene stoffen te neutraliseren. Bij deze studies werd naast het bekende visolie ook omega-3-rijke algenolie gebruikt; een nieuw alternatief voor visolie, geboren door de groeiende marktvraag naar omega-3 olie.
Prof. Dr. Ir. Edith Feskens:
Persoonlijk Hoogleraar Voeding en Epidemiologie i.h.b. Voeding en Metabool Syndroom
Vakgroep Humane Voeding
Wageningen Universiteit
“Omega-3 vetzuren en de preventie van hart- en vaatziekten: zin of onzin?”
Sinds onderzoek bij Eskimo’s staan de mogelijk gunstige effecten van omega-3 meervoudig onverzadigde vetzuren sterk in de belangstelling. Observationeel onderzoek heeft de afgelopen decennia laten zien dat mensen die meer vis eten, een lagere kans hebben op plotse hartdood, en mogelijk ook een hersenbloeding of een hartinfarct, dan mensen die geen vis eten.
Maar deze resultaten kunnen vertekend zijn door andere kenmerken van de deelnemers, zoals een hogere opleiding en een gezondere leefwijze in het algemeen. Daarom zijn interventiestudies noodzakelijk om sluitend bewijs te leveren dat omega-3 vetzuren inderdaad werkzaam zijn. De laatste stand van zaken op dit terrein, inclusief de verschillen in genetische gevoeligheid voor omega-3 vetzuren tussen mensen, zal uitgebreid worden besproken en toegelicht.
Prof. Dr. Ir. Jaap Keijer:
Leerstoelgroep Fysiologie van Mens en Dier
Dierwetenschappen
Wageningen Universiteit
“Functionele effecten van beta-caroteen”
Beta-caroteen is de stof die wortels oranje kleurt. Hoge bloedwaarden en hoge consumptie van beta-caroteen zijn ieder geassocieerd met positieve gezondheidseffecten. Toch lieten twee inteventiestudies in rokers een negatief effect van suppletie met een hoge dosis beta-caroteen zien. Ik zal in mijn presentatie laten zien hoe wij op verschillende manieren, gebruikmakend van geavanceerde genomics technologieeen, de werking van beta-caroteen proberen op te helderen om zo een verklaring te vinden voor de onverwacht negatieve effecten. Onze studies geven inzicht in de werking van beta-caroteen en in verschillen in gevoeligheid tussen mannen en vrouwen, maar geven vooralsnog geen verklaring voor de negatieve effecten. Onze studies ondersteunen de waarnemingen dat beta-caroteen in niet-rokers niet schadelijk is en dat het zelf een gezondheidsbevorderend effect kan hebben.
Prof. Dr. Aalt Bast:
Vakgroep Farmacologie en Toxicologie
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Universiteit Maastricht
“Polyfenolen van antioxidanten tot ontstekingsremmers”
De belangrijkste bron voor antioxidanten voor de mens is de voeding. Bekende antioxidanten in dit opzicht zijn polyfenolische verbindingen zoals de flavonoïden. Een klassieke theorie om de werking van deze antioxidanten te verklaren is dat reactieve zuurstof species (ROS) worden weggevangen door deze stoffen en dat daardoor de schadelijke werking van deze ROS niet meer optreedt. Meer en meer komen we echter tot het inzicht dat dit niet de enige verklaring is voor de biologische activiteit van deze stoffen. Zo hebben de reactieve oxidatieproducten van deze antioxidanten een invloed op allerlei cellulaire processen. De modulatie van redoxsystemen in de cel verklaart ook veel van de biologische activiteit. Een voorbeeld daarvan is de anti-inflammatoire werking van deze stoffen. Ontstekingsprocessen zijn veelal geassocieerd met chronische ziekten. Met deze kennis kijken we nog eens naar de positieve gezondheidseffecten van onder andere tomaten, cacao, druivenpitten, volkoren en groenten en fruit. We proberen te ontdekken welke nutriënten in deze voeding van belang zijn voor het effect.
Publicaties Prof.dr. Aalt Bast: http://www.farmaco.unimaas.nl/publications/publ%20a%20bast/publications%20a%20bast.htm
Publicaties van prof.dr.ir. Jaap Keijer: http://library.wur.nl/WebQuery/wurpubs?author=17139,1017139&wq_sfx=wizard&wq_inf1=/css/way_wizard.css&wq_inf2=year&wq_inf3=Publications%20of%20prof.dr.ir.%20J%20Keijer&wq_max=1000
Publicaties Ir. Vincent van Beelen: http://www.wur.nl/NL/nieuwsagenda/archief/nieuws/2007/Vegetarische_visolie_is_net_zo_goed.htm
Publicaties Prof. dr. Edith Feskens: link
